Support: 071 744 0084
Contact
071 744 0084
info@h-o.nl
Jos Verhaar - Magento support
Erwin Otten - New business
Paul Hachmang - Techniek

Een (Magento) webshop beginnen voor de Duitse markt of uitbreiden naar Duitsland

By Erwin Otten 7 december 2013 Laat een reactie achter Ga naar reacties

Veel ondernemers die een webshop beginnen kiezen er voor om zich allereerst en vaak primair op de Nederlandse markt te richten. Logisch, want deze afzetmarkt kennen ze het best en ze zijn als geen ander in staat om de potentie binnen hun branche of niche in te schatten. Echter, met een e-commercepakket als Magento is uitbreiden naar het buitenland relatief eenvoudig. En dat is mooi, want zeker als we kijken naar landen als Duitsland of Frankrijk dan ligt daar veel kans. In cijfers: Duitsland heeft ruwweg 5 keer zoveel inwoners als Nederland, en in het eerste kwartaal van dit jaar was de totaalomzet van e-commerce 18% hoger dan het eerste kwartaal van vorig jaar. [6]

Echter, met alleen het installeren van Duitse vertalingen ben je er nog niet. Je zult ook je productinformatie moeten vertalen, je email-meldingen in het Duits moeten versturen en, indien je facebook of twitter hebt geintegreerd: duitse varianten van social media streams moeten integreren. Maar, dat zijn de kleine dingen. Omdat je je namelijk op de duitse markt richt, ga je ook duitse klanten krijgen, die graag in hun eigen taal communiceren, gebruik maken van andere betaalmethoden en een stuk verderop wonen dus waarschijnlijk, afhankelijk van je voorkeuren qua logistiek, hogere verzendkosten zullen moeten betalen.

Daarnaast is het zo dat Duitsland betreft e-commerceregelgeving een aantal jaren voorloopt op Nederland (En Frankrijk een aantal jaar achter, dus wij zitten als Nederland mooi in het midden). De regels zijn strenger, specifieker en de controle is ook beter. Dat is fijn voor de consument, maar betekend wel wat extra maatregelen voor de webwinkeleigenaar. Wij hebben de belangrijkste zaken en tips voor je op rij gezet om ook op digitale Duitse grond succesvol te worden. Deels specifiek voor diegene die een Magento webshop beginnen of al een tijdje bezitten, maar voornamelijk globaal met betrekking tot webshop verkopen in Duitsland.

Duitse e-commerce regelgeving

Verplichte melding op afrekenknop

Wanneer de klant kan kiezen voor een betaalmethode waarbij achteraf betaald kan worden zoals bij bestellingen op factuur of eenmalige machtiging, dan dient er op de definitieve 'plaats bestelling' knop, een extra waarschuwing te worden toegevoegd. Deze melding moet luiden: 'zahlungspflichtig bestellen' wat in het Nederlands zoveel betekend als 'bestelling met betalingsverplichting'. [2]

Bestelbevestiging naar de klant opsturen

Nadat een bezoeker een bestelling heeft geplaatst, moet hij een bestelbevestiging ontvangen met als bijlage de algemene voorwaarden. In de e-mail moet vermeld worden dat de klant de mogelijkheid heeft om zijn bestelling te annuleren binnen 30 dagen na aankoop. Los hiervan heeft de klant de mogelijkheid om 14 dagen na levering om het product terug te sturen zonder opgaaf van reden, net zoals we in Nederland gewend zijn. [3]

Wettelijk verplichte informatiepagina's in Duitsland

Deze pagina's moeten door klanten benaderd kunnen worden voor het afrekenen. Plaats ze dus op een opvallende plek, zoals in de header of footer.

  • Impressum (contactinformatie)
  • Datenschutz (privacy policy)
  • AGB (Algemene voorwaarden)

Vermelding BTW en verzendkosten bij prijzen

Bij elke prijs in de webshop moet vermeld staan dat de prijs in- of exclusief BTW is en of de verzendkosten in de prijs zijn inbegrepen. Overal, dus op productpagina's, cataloguspagina's, de voorpagina, in winkelwagen etc. [4]

Bij verkoop aan Duitsland reken je gewoon het Nederlandse BTW tarief van 21%. Bereik je een omzet van €100.00 euro verkoop aan Duitse klanten, dan breng je het boekjaar daarop het Duitse BTW tarief van 19% in rekening. In Duitsland zijn ondernemingen verplicht om vanaf de euro boven de drempelwaarde (100.000 euro) voor iedere verkoop (omzetwaarde) af te dragen aan de Duitse fiscus.

Duits adresformat

Adressen worden in Duitsland vrijwel op dezelfde wijze geschreven als in Nederland [5]:

[first name] [last name]
[company]
[street name] [house number]
[postal code] [city]
[country]

Tips

Een contactpersoon in Duitsland

Wanneer je verkoopt in Duitsland (waar consumenten over het algemeen nóg sterker kijken naar de kwaliteit van producten), moet je er vanuit gaan dat je vragen gaat krijgen. Zorg dus dat je vanaf dag 1 iemand hebt die je bij kan staan in het beantwoorden van deze vragen. In het Duits, vanzelfsprekend. Al verkoop je een product waarover consumenten met grote regelmaat vragen stellen, anticipeer hier dan op door af te wegen of het de moeite waard is om een Duits contactpersoon aan te stellen. Wellicht kan je leverancier je hieraan helpen, of kun je op freelance basis iemand hiervoor aanstellen. [1]

Meest gebruikte betaalmethoden in Duitsland

De meest gebruikte betaalmethode in Duitsland is Sofortüberweisung.de (of in Nederland ook wel DIRECTebanking genaamd). Het is een beetje vergelijkbaar met het Nederlandse iDEAL. Daarnaast betalen veel consumenten met Creditcard en in mindere mate met PayPal, handmatige overboeking of Giropay.

Doe Duits, zorg voor vertrouwen

84% van de Duitse consumenten geeft aan niet graag op internationale webshops te kopen. Zorg dus dat je webshop onder een .de domein draait en zorg dat de kwaliteit van vertalingen in orde is.

Duitse waarborgen

Ook in Duitsland heb je ze: webwinkel waarborg services. De populairste zijn: www.safer-shopping.de, www.trustedshops.de en www.ehi.org. Of je een abonnement bij ze moet afsluiten kun je het beste zelf inschatten, wij zijn geen fan van webwinkel waarborgen.

Duits is een taal, een taal is een website

Duits is een taal, in Magento kun je een taal het beste implementeren als extra website (van origine werd voor Magento geadviseerd om een nieuwe taal als Store View toe te voegen, de mogelijkheden met een website zijn echter veel groter). Je hebt dan alle flexibiliteit in het integreren van bovenstaande betaalmethodes en je hebt met betrekking tot content een extra, taalspecifieke 'beheerlaag' boven op de standaardconfiguratie van je webshop. Je kunt hier dan bijvoorbeeld de vertalingen invoeren, zonder dat je Nederlandse of Engelse vertalingen verloren gaan.

Duitse feestdagen

Net als Nederland kent Duitsland een aantal feestdagen, die zich uitstekend lenen voor dan-wel-niet thematische acties. Met de gigantische kerstmarkten die Duitsland kent is kerst wellicht nog belangrijker en groter dan hier in Nederland (tip: lees ons artikel met decembertips), maar je wellicht kun je ook voor één van de volgende dagen een passende actie of promotie verzinnen:

  • Pasen (1e zondag na de 1e volle maan in de lente) in heel Duitsland.
  • Dag van de Arbeid (1 mei) in heel Duitsland.
  • Hemelvaartsdag (39 dagen na Pasen) in heel Duitsland.
  • Pinksteren (7e zondag na Pasen) in heel Duitsland.
  • Dag van de Duitse eenheid (3 oktober) in heel Duitsland.
  • Kerstmis (25 en 26 december) in heel Duitsland.
  • Nieuwjaarsdag (1 januari) in heel Duitsland.

Logistiek

Zeker als een webshop wilt beginnen, en afzetten naar de Duitse markt nog een experiment is, dan zul je er voor kiezen om via een logistieke partner als bijvoorbeeld PostNL of DHL naar Duitsland te verzenden. Een distributiecentrum op lokatie is in dit geval een te intensieve en kostbare ingreep. PostNL rekent voor het standaard verzenden van een pakket naar Duitsland met een gewicht tot 2 kilo, met track & trace mogelijkheid, € 8,50. Wil je verzekerd versturen, dan betaal je €14,30. Verzending van een pakket duurt zo'n 2 tot 3 werkdagen.

De PostNL tarieven vindt je hier: https://www.postnl.nl/tarieven/pakketten/

Bronnen

Paul Hachmang

Als je nog een aanvulling hebt, laat het me dan even weten via de comments. Dan neem ik 'm op in het artikel (:

Stef de Bont

Hallo Paul,
Ik vind het een interessant artikel. Goede tips. In de sectie logistiek mis ik echter de aandacht voor retouren. Op de Duitse markt is het verplicht dat retouren voor rekening van de webshop worden afgehandeld. Daarom adviseren wij webshops, die naar Duitsland versturen, om het hele retourproces gecontroleerd in te richten. Zodanig dat de goedkeuring van retouren en de uitgifte van retourlabels door de webshop gecontroleerd wordt.
Mvg Stef de Bont

Paul Hachmang

Nogmaals bedankt voor je inzicht, Stef! Ik heb nog wat meer informatie gevonden wat betreft de regelgeving en ik zal dat van jou ook even meenemen in de update.

Stef

Hoi Paul,
In Duitsland moet je als webshop de retourkosten voor je rekening nemen. In Nederland hoeft dat niet en daar zie je dus ook diverse scenario's. De ene keer betaal je als consument en de andere keer betaalt de webshop. Vaak zie je een verschil tussen zichtretouren (consument betaalt) en garantie (webshop betaalt).

Paul Hachmang

Bedankt voor je reactie Stef!

Hoe is het retourneren anders dan in Nederland? In Nederland is het ook zo dat er altijd maar één enkele keer verzendkosten gerekend mogen worden. In Nederland mag dit bedrag achteraf terug gestort worden op de rekening van de klant, is dit anders dan in Nederland?

Andreas von Studnitz

I could only understand half of what you wrote, but let me add a useful module for the German market: German Setup (https://github.com/firegento/firegento-germansetup). Its main purpose is to make Magento shops compatibly to German laws.
It's most usable if you are selling to Germany only, but you can also extend the settings which are adjusted by the module. As main features, you have the tax configuration and other base configuration, the creation of default CMS pages and blocks, and a hint for every price "incl. 19% tax, plus shipping cost". You can see my presentation from Magento Developers Paradise 2012 at http://www.magento-developers-paradise.com/andreas-von-studnitz/ and/or ask me for details.
Greetings from Aken / Duitsland :-)
Andreas

Erwin Otten

Hi Andreas. Thanks for your addition. There are more of these German setup modules available and that is partially why we wrote about this topic. We know about them, but in most cases didn't exactly knew what they did. And that is why it wasn't that useful to use them. Until now. So maybe we can use them in the future :)

Pieter

Interessant. Goed stuk. Een vraag echter, ervan uitgaande dat de webwinkel het Duitse BTW tarief moet hanteren gezien de omzet hoe is dat te integreren in een multishop? Kan er per store view (met 1 backend) en andere BTW tarief e.d. per store view worden gehanteerd?

Paul Hachmang

Ha Pieter. Het is mogelijk om een BTW tarief per land in te stellen en op deze manier kan er dus 19% BTW gerekend worden.

Roy Lenders

Goede tips, zeker aangezien ik dicht bij de grens woon en er aan zit te denken om een bestaande webwinkel naar Duitstalig gebied uit te breiden. Is het niet handig om dan meteen Oostenrijk en Zwitserland erbij te nemen. Dat zie je vaak bij Duitse webshops.

Andreas von Studnitz

Let me add that we have now started creating a successor of GermanSetup which can be used worldwide. It can be found on https://github.com/firegento/firegento-magesetup/tree/development.
We could use some help with tests, Dutch (and English) translations of texts, cms pages, blocks and email templates. Please contact me via github if you are interested. The Netherlands should be one of the first countries we add, together with UK, Poland, France, Italy and Spain.