Webshop keurmerken: Goede investering of weggegooid geld?

Geregeld spreken wij met starters over hun plannen een eigen webshop te beginnen of met klanten over hoe zijn hun omzet kunnen verhogen. Vaak genoeg hebben we het tijdens deze gesprekken over webshop keurmerken en wordt ons de vraag gesteld of het de investering waard is. Op internet wemelt het immers van de ongure, illegale webshops die de consument zijn geld inpikken en niet leveren wat ze beloven! Een webshop keurmerk - zo is de aanname - is hiervoor de oplossing: dan weet je als consument dat het wel goed zit.

Vergelijking (betaalde) webwinkel keurmerken

Naam Sinds Aantal leden Kosten  
Thuiswinkel waarborg 1998 1200

Inschrijfkosten: €75,- (eenmalig)
Certificering: €290,- / €390,-
Contributie: €250 / €29.000,-

download gedragsregels
Webshop keurmerk 2001 2300 Lidmaatschap: € 195,- p/j
(4 shops onder 1 lidmaatschap)

bekijk gedragregels

Qshops.org 2005 1140

Lidmaatschap: €299,- p/j
(5 shops onder 1 lidmaatschap)

download gedragregels
Digikeur 2008 onbekend (500-) Lidmaatschap: €120,- p/j

download gedragscode

MKB keurmerk 2008 onbekend (500-) Lidmaatschap: €180,- p/j bekijk keurcode
Thuiswinkelkeurmerk 2008 650 Lidmaatschap: €90,- p/j download gedragsregels
mkbOK 2005 1100

Lidmaatschap: € 147,- p/j (extra webshop €47,- eenmalig)

download keurmerkcode
Safe2shop 2007 445 Lidmaatschap: €59,- p/j Criteria

 

Betrouwbaarheid & internet

Dat een keurmerk betrouwbaarheid uitstraalt vinden er meer. Als ik met google zoek op het onderwerp, lees ik dat 82 procent van de 303 ondervraagden "zegt dat het Thuiswinkel Waarborg aangeeft dat het betrouwbaar is om bij deze webwinkel te kopen". 33 procent van die groep beweert zelfs geen aankoop te doen bij een webwinkel zonder het thuiswinkel waarborg. Ik zal het zelf ook niet ontkennen: ook ik vond het keurmerk - vooral die met het wit- / rode- / olijfgroenkleurige huisje - betrouwbaarheid uitstralen toen ik een kleine 8 jaar geleden begon met het regelmatig plaatsen van internetbestellingen. Naarmate ik echter meer bestellingen deed - ook bij webshops zónder enig keurmerk - kwam ik er achter dat het allemaal wel meeviel met de risico's die je loopt als koper.

Ik koop álles via internet. Ideaal vindt ik het: ik kan me razendsnel oriënteren, ik hoef geen halve dag vrij te nemen van mijn werk, het artikel is meestal binnen 1 / 2 dagen in huis , ik kan supersnel betalen (liever Paypal dan iDeal, slechts 1 wachtwoord nodig) en ik kan vanachter mijn luie stoel producten bestellen uit de meest exotische landen. Van telefoon tot wintersportvakantie, van scheerapparaat tot laptop: álles heb ik wel een keer gekocht. En weet je wat bijzonder is? Met gemiddeld denk ik zo'n 2 á 3 internetaankopen per maand en in een goed jaar denk ik wel zo'n 2000 - 3000 euro in totaal ben ik nog nooit opgelicht. Ik heb áltijd gekregen wat ik online heb gekocht en betaald. Natuurlijk: af en toe een miskoop en soms een week langer wachten dan gehoopt, maar nooit een geval wel betaald, niet geleverd.

Geen exacte wetenschap

Goed, even mijn eigen ervaringen terzijde. Als ik de cijfers van Thuiswinkel Waarborg moet geloven, is het wel degelijk verstandig om een lidmaatschap bij ze af te nemen. Vertrouwen uitstralen is immers wat je wilt met je webshop. Wat me echter stoort, is dat er geen cijfers bestaan over kwaliteitswaarborgen in relatie tot conversie, totaalwaarde van orders of dan wel omzet. Het lijkt mij niet erg lastig te meten: 20x het verschil in omzet tussen situatie zonder waarborg - situatie met waarborg zou mij best overtuigen. Of meet bijvoorbeeld hoeveel bezoekers klikken op het waarborglogo om de rapportage in te zien en vervolgens tot aankoop overgaan. Wat me ook opvalt is dat ik nergens op internet een forumpost of tweet kan vinden van een consument die daadwerkelijk een keurmerk heeft ingeschakeld om een geschil op te lossen. Waarom zetten waarborgen geen cases op hun website over die keren dat ze actief te hulp schoten om het geschil tussen consument en webshop op te lossen. Ze verkopen toch geen gebakken lucht?

Als we kijken naar bovenstaande vergelijking, dan valt thuiswinkel waarborg natuurlijk best op. Een contributie op basis van omzet? Jazeker, en niet zo'n beetje ook! Aan grote klanten als, bol.com (224 miljoen), jiba (onderdeel sundio, 400 miljoen) en tientallen anderen verdient het bedrijf 30.000 euro per jaar. Goed betaald voor een logo een een rapport als bewijs dat je aan de gedragsregels voldoet. Een rapport dat je ook kunt laten maken door één van de andere keurmerken, want in dienstverlening verschillen ze niet zozeer: ze keuren, brengen een rapport uit en bieden de consument de voordelen van een geschillencommissie (die vervolgens nooit benut worden?).

Conclusie

Ok, áls ik dan moet kiezen, zou ik kiezen voor het webshop keurmerk. Aantrekkelijke prijs, in ledenaantal onovertroffen en naar mijn idee minimaal net zo bekend als Thuiswinkel waarborg. Aan de exclusiviteit van Thuiswinkel waarborg vindt ik een te hoog prijskaartje hangen. Ik geloof echter niet dát ik mijn beperkte marketingbudget zou investeren in een waarborg: ik denk dat 200 euro aan een goed ingeregelde adwords campagne méér oplevert en vele malen concreter is in resultaat. En laten we eerlijk zijn, er zijn zóveel andere factoren van invloed op de ogenschijnlijke betrouwbaarheid van een webshop. Wat denken jullie? Hebben jullie wél een lidmaatschap afgesloten bij een keurmerk?

 

H&O is expert in het oplossen van complexe Magento vraagstukken, maatwerk grafisch ontwerp en het bouwen van custom Magento modules.

Als je op zoek bent naar een partner die je kan helpen met het beantwoorden van moeilijke Magento vragen, een maatwerk productimport voor je ontwikkeld of een custom Magento module voor je schrijft die jouw assortiment met een andere webshop koppelt, dan ben je aan het juiste adres. H&O heeft zich sinds 2007 verdiept in de techniek en ontwikkelingen van het e-commerce CMS, speelt een actieve rol in de community, heeft verschillende modules uitgebracht en heeft voor klanten uiteenlopende technische modules ontwikkeld. Ons kantoor is gevestigd in Roelofarendsveen, direct naast de A4 én slechts op 15 minuten afstand van Amsterdam. Neem contact met ons op en kom eens langs, dan bespreken we jouw vraagstuk!

Erwin Otten

Erwin Otten is a Web Designer / Graphic Designer from Oude Wetering (The Netherlands) and co-founder of Hachmang & Otten. With an education in communication & multimedia design, he is passionate about web design at all levels including (information) architecture, interaction, code, and graphic design. Contact Erwin Otten

Comments
  • Alex

    (feb 06)
    Reply to this comment

    Goed artikel, ik ben het wel met je eens. Thuiswinkelwaarborg rekent belachelijke prijzen. Je bent er eigenlijk nog wel eentje vergeten: http://www.ictwaarborg.nl/ ICT w.aarborg is niet echt gefocust op webshops, maar er zijn best een aantal webshops in de ICT branche (4launch, alternate.nl, http://www.compustunt.nl/) die voor dit waarborg kiezen. Uiteindelijk natuurlijk met dezelfde rede (om meer vertrouwen uit te stralen).

  • WebwinkelKeur

    (mei 04)
    Reply to this comment

    Als aanvulling zou ik graag WebwinkelKeur nog willen aandragen. Is niet enkel goedkoper, maar ook nog eens onderscheidend ten opzichte van de overige keurmerken.

  • Niels

    (jun 23)
    Reply to this comment

    Ik ga ook akkoord met artikel. In België heb je het beCommerce label nog, zo mogelijk nóg duurder dan Thuiswinkelwaarborg. Tja, ze moeten hun dure ledenfeesten en uitstappen naar Europese meetings en seminaries met iets betalen.

    @Webwinkelkeur
    Ben blij te zien dat er geen geld uit webwinkels moet geperst worden om een label te geven. Proficiat! Ik zal het eens bekijken voor onze shops.

  • Prempeweece

    (jan 18)
    Reply to this comment

    Quite right! I think, what is it good thought. And it has a right to a life.

  • Saskia Huisman

    (aug 23)
    Reply to this comment

    Beste Erwin,
    Ik heb een eigen webwinkel al 7 jaar en heb een vertrouwde en grote tevreden klantenkring opgebouwd. Ik ben benieuwd wat de ervaringen zijn met een keurmerk voor mijn webshop in taartproducten.  Wat ik niet kan vinden op jouw site is of het mijn omzet zal verhogen als ik een keurmerk neem? Daar ben ik erg benieuwd naar en wat zijn de ervaringen met de verschillende keurmerken (inmiddels is er heel veel keuze in) en wat bieden zij mij?

Reageren

Contact

Bel mij terug

Vul uw telefoonnummer in en we bellen u zo spoedig mogelijk terug.

Contactgegevens

H&O
Veenderveld 20
2371 TV
Roelofarendsveen
info@h-o.nl
www.h-o.nl
071 744 0084
KvK Rijnland nr. 28119089
BTW nr. NL818554071B01

Nieuwe projecten

Wilt u weten wat H&O kan betekenen voor uw Magento project? Stuur ons een mailtje:

Paul Hachmang

p.hachmang@h-o.nl

Erwin Otten

e.otten@h-o.nl

Contactformulier