Ga naar hoofdinhoud
Diensten
Kick-off in april?

Het ‘Coolblue webshop concept' op basis van Magento


12 augustus 2016
Auteur: Erwin Otten
6 minuten leestijd

De afgelopen jaren krijgen wij steeds meer aanvragen voor het ontwikkelen van een multistore. Een multistore webshop houdt in dat er op één systeem meerdere webshops draaien (met verschillende domeinnamen) en dat alle informatie van deze webshops vanuit dit systeem kan worden beheerd. Er is technisch één codebase en database, maar de webshops kunnen in productaanbod, functionaliteit en ontwerp van elkaar verschillen. Met behulp van rechten en rollen kunnen beheeraccounts worden ingesteld die toegang verschaffen tot klantgegevens, bestelgegevens en productinformatie van een specifieke webshop.

Bedrijven kiezen voor een multistoreconcept omdat het de mogelijkheid biedt om bijvoorbeeld webshops voor specifieke productcategorieën in te richten, waarmee zoekmachinetechnisch beter kan worden gericht op specifieke klanten. Iedere domeinnnaam zal een eigen ranking opbouwen en met unieke content per webshop kan worden gewerkt aan het verbeteren van deze ranking. Daarnaast biedt het mogelijkheid om bijvoorbeeld een B2B webshop en een webshop voor consumenten in te richten op hetzelfde systeem.

De ‘Coolblue’ multistore

Één van de meest bekende multistores die nicheshops benut op het moment is die van Coolblue. Met meer dan 300 verschillende domeinnamen en gespecialiseerde webshops heeft de klant al snel het gevoel dat hij/zij bij een nicheshop is belandt. En dat terwijl Coolblue eigenlijk vergelijkbaar is met bol.com, een warenhuis met een breed aanbod in producten zonder specialisme. Door slim gebruik te maken van uitgebreide multishop features weet het 'Coolblue webshop concept' klanten aan zich te binden door vertrouwen te wekken. Daarnaast is er hard gewerkt om iedere individuele productshop goed te laten ranken en altijd vindbaar te zijn.

Magento is een goed en veelgekozen platform voor het bouwen van multishop omgevingen. Het bevat vanuit de basis de gelaagdheid die vereist is en biedt qua frontend al een aantal belangrijke mogelijkheden, zoals een storeswitcher. Echter, kijken we naar praktijkimplementatie dan mist magento een aantal functionaliteiten. Reach Digital heeft deze functionaliteiten gebundeld in één uitgebreide multistore magento 2 module. Hieronder zetten wij op een rij wat de standaard features zijn van een multistore van magento 2 webshop, en wat de features zijn van de magento 2 multistore module van Reach Digital.

Standaard magento 2 multistore en features

Magento 2 is opgebouwd uit 4 hiërarchische niveau’s: Global, Website, Store en Store View.

  • Global is de top van de hiërarchie en staat gelijk aan de complete installatie van Magento. Het omvat standaard instellingen, voorraad en andere informatie die wordt gebruikt voor Stores en Store Views.
  • Website is het tweede niveau van hiërarchie en bevat één of meerdere Stores. Op dit niveau worden verschillende domeinnamen van elkaar gescheiden. Één domein is één Website. Prijzen, belastingen, standaard valuta, betalingen, verzending, producten, klanten en orders worden allemaal op dit niveau gemanaged.
  • Store is het derde niveau. Store is het onderdeel van een Website wat wordt gebruikt om categorieën te managen, evenals hun weergave op de frontend.
  • Store View is het vierde en laagste niveau. Dit is een visuele weergave van dezelfde Store. Vaak worden Store Views gebruikt om de Store in meerdere talen, valuta of verschillende design templates weer te geven.

Binnen deze hiërarchie kan op verschillende manieren vorm worden gegeven aan een multistore concept voor allerlei doeleindes. De standaard features van de magento multistore zijn:

  • Het gebruik van verschillende domeinnamen
  • Het creëren van een aparte catalogus voor elke Store of gebruik voor allen dezelfde
  • Bepaal beschikbare categorieën, merken en producten per Store
  • Gebruik verschillende standaard features per Store
  • Bepaal welke extensies op welke Store beschikbaar zijn
  • Het gebruik van verschillende talen
  • Het gebruik van verschillende valuta’s
  • Het gebruik van verschillende betaal en verzendmethodes
  • Aparte checkouts voor verschillende ‘stores’
  • Het gebruik van een enkel hosting plan en EV SSL certificaat

Magento multistore features van Reach Digital

Reach Digital heeft de volgende features voor een multishop concept vergelijkbaar aan het coolblue webshop concept in magento 2 ontwikkeld:

Quick store Creator

Het inrichten van een nieuwe webshop vereist binnen magento een aantal stappen. Afhankelijk van het doel, bevat het ten minste het aanmaken van een storeview, het aanmaken van een CMS pagina (de homepagina van de productpagina), het configureren van de homepagina, het aanmaken van een nieuwe categorie boomstructuur en instellen van deze categorie als default categorie bij de storeview. De Reach Digital Quick store Creator doet dit automatisch en vereist slechts een domeinnaam en webshop naam. Het beperkt de hoeveelheid tijd nodig voor het aanmaken van nieuwe webshops tot een minimum.

1.png

2.png

Bij het aanmaken of updaten wordt automatisch het volgend geüpdatet:

  • Store Group
  • Store View
  • Root Category
  • CMS home page
  • URL’s

De module werkt met de aanname dat er voor elke aparte website een nieuwe domeinnaam aangemaakt moet worden.

Overzichtpagina en navigatie over meerdere websites

Onmisbaar bij een multishop concept zoals die van Coolblue, is de navigatie tussen verschillende webshops. Voor de bezoeker is het belangrijk om intuïtief te kunnen wisselen van de ene productshop naar de andere. Vrijwel altijd zal er daarnaast behoefte zijn aan een globale shop (zoals coolblue.nl is ten opzichte van de verschillende productshops), met een overzicht van de specialistische webshops. De Reach Digital multistore module biedt hiervoor:

  • Een raster van alle webshops, met webshopafbeelding, webshopsnaam en url
  • Op elke pagina van elke webshop in de footer een ‘overzicht webshops’ knop. Via deze knop verschijnt er op desktop een inline popup met tekstlinks naar alle webshops, en op mobiel een tab in de offcanvas navigation
  • Bovenaan de pagina ten alle tijden een knop waarmee de bezoeker terug kan navigeren naar de overkoepelende overzicht pagina
  • Een blok op de homepagina van iedere productshop, met hierin de domeinnaam. Dit is automatisch een h1 op de homepagina van deze productshop, en een span op de overige pagina’s.
  • Een configuratie ‘Is default store’, waarmee kan worden afgevangen of de pagina de globale shop betreft of een productshop
  • Een configuratie ‘Show in Store Switcher’ om een webshop niet te tonen in de store switcher. Handing voor B2B / B2C multisshop omgevingen.

3.png

Globale zoekfunctie

De standaard magento multistore bevat per webshop een afzonderlijke zoekfunctie, die bij het zoeken alleen resultaten van de desbetreffende webshop geeft. Zoekt een bezoeker naar een product dat alleen in een andere productshop bestaat, krijgt hij geen resultaten te zien. De bezoeker zal hoogstwaarschijnlijk bij dit gebrek aan navigatie concluderen dat het product er niet is en het product niet bestellen.

De multistore module van Reach Digital heeft een globale zoekfunctie die de mogelijkheid geeft om door alle producten tegelijk te zoeken en resultaten uit alle webshops te tonen. Deze zoekfunctie is op alle webshops te gebruiken en wordt beheert door de zichtbaarheid van producten in te stellen. Bij het klikken op een resultaat, wordt de bezoeker automatisch doorgestuurd naar de productpagina op de juiste domeinnaam.

Gedeelde winkelwagen

Magento biedt standaard niet de mogelijkheid om producten van verschillende webshops in één winkelwagen te plaatsen. Het is ook niet mogelijkheid om in één keer meerdere producten van verschillende domeinen af te rekenen.

Met de gedeelde winkelwagen functionaliteit van de Reach Digital multistore module wordt het mogelijk om producten van verschillende webshops toe te voegen aan de winkelwagen. De bezoeker ziet zijn producten en bestelling in de winkelwagen net zoals bij een enkele webshop. Bij het afrekenen wordt de bezoeker doorverwezen naar de domeinnaam van de globale shop. Klikt een bezoeker in zijn winkelwagen op een product, dan wordt hij doorgestuurd naar de productpagina op de juiste domeinnaam van dit product. Overigens geldt in de multistore omgeving van Reach Digital dat waar een product ook wordt weergegeven, zelfs in een e-mail, er altijd wordt doorverwezen naar de juiste domeinnaam

4.png

Automatische mapping van domeinnaam naar Store View

Normaliter moet er code worden aangepast om nieuwe domeinnamen in een magento multishop werkend te krijgen. Met de nieuwe implementatie van onze StoreResolverInterface worden domeinnamen automatisch gekoppeld aan de correcte Store View. Dit vermindert de benodigde tijd en de noodzaak om code aan te passen om nieuwe domeinen werkend te krijgen. Een nieuw webshop aanmaken betekent wat betreft domeinregistratie dus:

  1. Registreer het domein
  2. Wijs de A-records naar je server
  3. Pas index.php, .htacces of het nginx_config bestand aan om de domeinnaam te activeren - StoreResolver lost dit op.

Een Magento Multistore laten bouwen door Reach Digital

Enthousiast geworden over deze nieuwe functionaliteiten en benieuwd hoe deze functionaliteiten kunnen worden geïmplementeerd voor uw magento 2 multistore? Reach Digital heeft 8 jaar ervaring, is officieel partner van Magento en heeft een ervaren team gecertificeerde programmeurs. Neem contact met ons op voor vragen of meer informatie.

Meer weten over dit onderwerp, of reageren?
Erwin Otten
Erwin Otten
071 744 0084
erwin@reachdigital.nl
contactformulier