Het startpunt voor e-commerce trajecten is het bepalen van een online strategie en doelstellingen.

Doelstellingen als het aantrekken van nieuwe klanten, het vergroten van het bereik, het bieden van gemak (en daardoor; meer efficiëntie) aan bestaande klanten of het verhogen van omzet. Een analyse van concurrenten, meten van resultaten en het interviewen van sleutelpersonen in bedrijfskritische posities verschaft inzicht in vraag en mogelijkheden. Laat u op ideeën brengen door de volgende strategische implementaties en vraag H&O naar de mogelijkheden:

Omnichannel

Koppel winkelverkoop aan uw webshopklanten, handel webshopretouren af in de winkel, maak bestelgeschiedenis van klanten via de webshop inzichtelijk of print gepersonaliseerde kortingscodes op de kassabon. Omni-channel retailing is het aanbieden van een integrale winkelervaring verspreid over alle verkoop- en informatiekanalen. Omnichannel retailing bestaat uit centralisering van informatievoorziening, prijsstrategie, klantondersteuning, marketing en actiebeleid.

Mobile en Reponsive Design

Grote merken meten dat meer dan een kwart van hun bezoekers zich mobiel oriënteert*. Een mobiel of responsive design van uw webshop betekent een optimale ervaring met uw merk bij mobiel gebruik. Serveer sneller ladende pagina’s, beter leesbare teksten, verberg irrelevante content, voorkom onnodig scrollen en integreer een voor mobiel geschikte betaalmethode als Paypal. Maak het uw bezoekers eenvoudig om kennis te maken met uw merk tijdens het reizen of zittend op de bank met een tablet. * http://www.smartinsights.com/mobile-marketing/mobile-marketing-analytics/mobile-marketing-statistics/

Verkoop via meerdere verkoopkanalen

Vergroot het bereik van uw online verkoop door uw producten op te nemen in het assortiment van bol.com, of te etaleren in een eBay-winkel. Productinformatie waaronder productbeschrijving, afbeeldingen, voorraad en prijs worden automatisch gesynchroniseerd. Bestellingen via deze kanalen kunnen door administratief medewerkers op gebruikelijke wijze worden verwerkt, evenals communicatie met de klant of het verwerken van retouren.

Business to Business (B2B)

Elimineer telefoon- en faxbestellingen en stroomlijn het inkooporderproces van zakelijke klanten door ze op een afgeschermde webshopomgeving te laten bestellen. Gebruik prijsstaffels om korting te bieden op grote orders, verwerk prijsafspraken met behulp van klantgroepen en bied zakelijke klanten de mogelijkheid om te betalen op factuur. Bied een productfeed om het publiceren van productinformatie via bijvoorbeeld een eigen webshop voor zakelijke klanten te vereenvoudigen en bied dropship-faciliteiten om bestellingen direct naar de eindklant van uw zakelijke partner te verzenden.

H&O koppelde de webshop van Music All In aan het intern ontwikkelde ERP systeem. Winkelverkopen en webshopverkopen putten uit dezelfde voorraad. Music All In runt haar eigen magazijn, waarbij magazijnmedewerkers live inzage hebben in openstaande orders.

Winkelverkoop (Point of Sale)

Koppel winkelverkopen met uw webshopverkopen. Plaats bestellingen direct onder de account van een klant indien deze zich eerder heeft geregistreerd op de webshop. Centraliseer de bestelgeschiedenis van de klant en maak deze inzichtelijk via de webshopaccount. Trek klanten over de streep door winkelverkopers een webshopaccount voor ze aan te laten maken en producten - met eventuele extra korting - klaar te zetten in hun winkelwagen.

Meerdere storefronts (store-in-store)

Rol meerdere webshops uit op hetzelfde platform en maak onderscheid in productaanbod, content, functionaliteit en grafisch ontwerp. Draai een business to business inkoopwebshop voor uw zakelijke klanten naast een webshop gericht op consumenten, benaderbaar via verschillende domeinnamen. Rol webshops uit met eigen domeinnaam en design, om verschillende huismerken op eigen wijze in de markt te zetten, maar verzamel bestellingen en klanten in één centraal systeem.

Meertaligheid

Bedien de internationale klant met een webshop in zijn moedertaal. Vertaal productbeschrijvingen, producttitels en tekstpagina’s. Geef de bezoeker de keuze om te betalen met in zijn land populaire betaalmethoden. Het is mogelijk om het productaanbod per land af te stemmen en landspecifieke BTW tarieven te hanteren. Een taalspecifeke webshop kan van een eigen domeinnaam worden voorzien, zodat ranking telt voor bezoekers uit dit land en content (ten behoeve van zoekmachineoptimalisatie) kan worden afgestemd op de doelgroep.

ERP integratie

Zet uw webshop in als zelfstandig opererend verkoopkanaal, of integreer met uw huidige bedrijfsprocessen door een koppeling met uw ERP systeem. Communiceer bestellingen naar bijvoorbeeld UNIT4 multivers, Accountview, OpenERP, Microsoft Dynamics NAV, SAP of Afas en registreer na afhandeling de status terug naar de webshop. Synchroniseer productinformatie en klantprofielen tussen ERP oplossing en online platform.

Social commerce

Zet social media in om verkopen en mond-tot-mond reclame te stimuleren vanuit uw fanbase. Beloon het delen van aankopen via sociale media met in de webshop inwisselbare kortingspunten of bied op eenvoudige manier exclusieve producten aan via social media kanalen. Integreer user generated content, zoals foto’s van instagram, in uw webshop of publiceer uw productassortiment op social product discovery platformen als Pinterest en Fab.

Affiliatie

Bied partners de mogelijkheid om uw artikelen uit uw productassortiment te verkopen in ruil voor commissie. Kies voor een geïntegreerde oplossing in uw webshop - u heeft zelf controle over beloon-constructie en uitbetaling - of koppel met de affiliatenetwerken van partijen als Zanox / M4N, DaisyCon, Tradetracker of Affilinet (Cleafs). Het is tevens mogelijk om affiliatemarketing voor particulieren mogelijk te maken; ze delen producten via social media en ontvangen een beloning in de vorm van een korting op hun volgende aankoop.

Trigger based e-mail marketing (Event-driven marketing) en automatische e-mail followups

Zet automatische e-mailmarketing in om na een (ingelogd)bezoek aan de webshop of het plaatsen van een bestelling de interactie met de klant in leven te houden. Stuur 30 dagen na het laatste bezoek een ‘We missen u’-email of e-mail 10 dagen na het winkelen een verlaten-winkelwagen overzicht. Stuur periodiek een ‘uw verpakking is bijna leeg’-herinnering wanneer er fast-moving consumer goods zijn afgenomen (zoals inktcartridges, voeding, toiletartikelen of cosmetica). Zet in op het top-of-mind blijven bij uw klanten of stimuleer herhaalaankopen.

Expertreviews

Online georiënteerde klanten zijn goed onderwezen. Het onderscheiden van de concurrent in de vorm van unieke product-content kan een opgave zijn. Gebruik de ervaring en diepgaande productkennis van uw verkopers en vertegenwoordigers om in de vorm expertreviews de klant van een persoonlijk aankoopadvies te voorzien. Toon expertreviews op de productpagina’s, verwerk de rating van uw medewerkers in de productcatalogus of toon een overzicht op de home-pagina van uw webshop.

Multivendor verkoop

Zet een online platform neer dat niet alleen de functie van extra verkoopkanaal vervult, maar tevens partnerbedrijven in uw netwerk de mogelijkheid biedt hun producten online te verkopen. Kies voor het vermengen van het third-party productaanbod met uw eigen assortiment - bezoekers kunnen niet herkennen wat de oorsprong is van artikelen - of vermeld bij welke leverancier een artikel vandaan komt. Laat partners hun eigen assortiment beheren en bestellingen verwerken, of verzend bestellingen per e-mail naar uw partners. Betaal uw partners maandelijks uit via geïntegreerde betaalmethoden.

Over heel 2013 betaalden Nederlanders 142 miljoen keer online via iDeal, met een totaalwaarde van 10,8 miljard euro

Betalen via iDeal

Over heel 2013 betaalden Nederlanders 142 miljoen keer online via iDeal, met een totaalwaarde van 10,8 miljard euro*. iDeal als betaalmethode aanbieden is voor de Nederlandse markt belangrijk en kan via een directe implementatie met uw zakelijke bank óf via een Payment Service Provider. Succesvolle betalingen worden automatisch teruggekoppeld naar uw webshop, waardoor het betaalproces volledig automatisch kan verlopen. Vraag ook naar de mogelijkheden van achteraf betalen via iDeal op basis van Pay by Mail.

Kies voor een Payment Service Providers als Ogone, Multisafepay, Adyen, Buckaroo, Docdata, Multisafepay, Mollie of Sisow als naast het aanbieden van iDeal het aanbieden van meerdere andere betaalmethoden een wens is. Bijvoorbeeld achteraf betalen (op factuur betalen), Mister Cash, Bankoverschrijving, Creditcard (VISA, Mastercard, Maestro), Giropay, Sofort Banking, etc. Biedt selecte betaalmethoden aan per storeview (land) in het geval van een multistore-setup.

*currence.nl/...Jaarverslag

Productveilingen

Benadruk product scarcity en exclusiviteit door producten te veilen. Meebieden is alleen mogelijk voor ingelogde gebruikers en de volledige biedgeschiedenis van klanten is terug te zien na het inloggen. Klanten hebben de mogelijkheid om een auto-bid in te stellen (automatisch bieden) die de laagst geboden prijs met een zelf in te stellen interval verhoogt. Stel een minimum prijsverhoging in en een minimum verkoopprijs. Na het winnen van een veilingstuk, krijgt de winnende klant als enige de mogelijkheid om het product in zijn winkelwagen te plaaten. Bestellen en betalen kan vervolgens op normale wijze, of eventueel via een speciaal voor deze klantgroep geldende betaalmethode als 'betalen op factuur'.

Customer Assisted shopping met Magento

Biedt uw supportmedewerkers de mogelijkheid om direct via Magento met uw klanten mee te kijken en ze te helpen bij het plaatsen van hun aankoop. Medewerkers hebben de mogelijkheid om een bestelling aan te maken voor klanten, direct onder hun account, of kunnen vanuit de backend eenvoudig de winkelwagen van de klant vullen. Het is mogelijk om de twijfelende klant een speciale prijs aan te bieden, en deze - terwijl de klant wacht - toe te passen op zijn bestelling. Mocht een klant een vraag hebben over de status van zijn bestelling, dan is het voor helpdeskmedewerkers eenvoudig om vanuit het adminpanel van Magento de besteling van de klant op te zoeken (zoek in het klantoverzicht bijvoorbeeld op naam, emailadres, of telefoonnummer) en uit te zoeken waar het mis is gegaan. Met een druk op de knop wordt daarnaast de factuur of de verzendbevestiging met track en trace gegevens opnieuw verzonden.

Helpdesksoftware en Livechat

Laat klanten vragen stellen over uw product of dienstverleving via een geintegreerde livechat functionaliteit op uw webshop, zodat uw webshop direct als centraal communicatiepunt wordt ingezet. Uw supportmedewerkers zien de vragen van online klanten binnenkomen in de supportsoftware van Zendesk of Kayako, net als vragen die ze hebben gesteld via hun persoonlijke accountpagina's. Binnen de gekozen helpdesksoftware kan een medewerker een bericht in de inbox op zich nemen (claimen), beantwoorden, van status veranderen of doorzetten naar een collega. Klanten kunnen hun vragen (tickets) inzien via hun accountsectie, of kunnen direct per email reageren op de e-mailnotificaties van de systemen.

Kennis maken met ons Team? - De koffie staat klaar!

Curriculum Vitae (CV), Request for proposal of specificatiedocument.

* Verplichte velden