Ga naar hoofdinhoud
Diensten
Kick-off in april?

Maximaliseer groei met Headless e-commerce

Bij headless e-commerce strategie ontwikkelen we de webshop als een zelfstandige applicatie, via API's gekoppeld met bijvoorbeeld Magento of Shopify. Dit vereenvoudigt systeemintegratie, elimineert technische limitaties, en resulteert in designvrijheid en een verbeterde gebruikerservaring.

img

Headless ecommerce brengt technische innovatie en flexibiliteit in het ontwikkelen van nieuwe features

Headless webshop met state-of-the-art technologie

We ontwikkelen headless webshops op basis van moderne JavaScript-frameworks (React, Next.js). Bekende platformen zoals Netflix, Reddit, WhatsApp en Instagram zijn gebaseerd op deze technologieën. Ze bieden technische best practices voor fundamentele vraagstukken rondom snelheid, code-optimalisatie, continuous development en modulariteit van applicaties. We kunnen ons volledig concentreren op de vereisten van het project, wat de snelheid van development en efficiëntie bevordert.

Magento en Adobe commerce (headless)

Een headless Magento webshop is gekoppeld aan backend systemen door middel van API's. Het is mogelijk om te koppelen met verschillende softwarepakketten en enkel de data op te halen die benodigd is. Zo kunnen bijvoorbeeld alle e-commercefuncties van Magento of Adobe Commerce gebruikt worden, gecombineerd met de data of functionaliteit van een CMS, voorraadsysteem of boekhoudpakket.

Headless ecommerce met Shopify Plus

Een headless webshop met Shopify Plus als backend, biedt de schaalbaarheid van Shopify Plus, met de ultieme flexibiliteit van een maatwerk frontend. We koppelen Shopify, op basis van de Shopify Plus API, en andere gewensde tools, zoals een CMS systeem zoals contentful of boekhoudpakket als Exact Online. Het voordeel van Shopify Plus is dat hosting, security en updates onderdeel zijn van het platform en dus geen aandacht vereisen.


Een headless webshop ontwikkelen we op basis van frontend technologie die ontworpen is voor het realiseren van een optimale gebruikerservaring.
Headless ecommerce specialist Reach Digital

Wat is headless ecommerce

Bij een headless e-commerce strategie wordt de front-end (de user interface) ontwikkeld als een zelfstandige front-end applicatie. Aan de gebruikerszijde verandert er niets, echter profiteren ze van een aanzienlijk verbeterde en gestroomlijnde gebruikerservaring. De technische splitsing tussen front-end en back-end resulteert in eenvoudigere integratie van systemen (CMS, boekhoudpakket), vergemakkelijkt updates, featureflexibiliteit, designvrijheid en kostenbesparing door hogere ontwikkelefficiëntie.

Optimale performance

Bij een headless strategie gebruiken we frontend technologie die expliciet gericht is op het realiseren van de snelst mogelijke gebruikerservaring. Het bevat gestandaardiseerde oplossingen voor beeldoptimalisatie, caching, stabiliteit van de lay-out en snelle interactie. Dankzij de splitsing tussen frontend en backend, bevat de codebase geen backend-gerelateerde code, wat resulteert in minder complexiteit en omvang. Daarnaast hosten we de frontend op een geoptimaliseerde hostinginfrastructuur, wat de algemene prestaties verder verbetert.

Uniek design en gebruikerservaring

Headless e-commerce zorgt voor minder technische beperkingen in user experience design, aangezien de presentatielaag losstaat van de logica en data. Hierdoor ontstaat er meer vrijheid bij het ontwerpen van de user experience.

Het scheiden van de frontend en backend maakt het voor ontwikkelaars eenvoudiger om nieuwe functionaliteit te ontwikkelen. Ze kunnen zich concentreren één aspect van de shop, zonder de andere te beïnvloeden. Daarnaast zijn de front-end technologieen die we gebruiken (React, Next.js) ontworpen voor projecten van grote schaal. Ze faciliteren op verschillende technische vlakken continuous development; iteratieve doorontwikkeling. Headless ecommerce betekent sneller reageren op veranderende marktomstandigheden en klantbehoeften en een kortere time-to-market van functionaliteit.

Door de hoge adoptiegraad van de moderne front-end technologieën die we gebruiken (React, Next.js) worden ze op hoog tempo doorontwikkeld. Elke versie biedt betere performance en meer funtionaliteit voor het moderne web. Voorbeelden hiervan zijn geavanceerde caching of afbeelding optimalisatie; core features die we niet project-specifiek hoeven te bouwen. We kunnen ons volledig concenteren op de requirements van het project, wat de snelheid van development en efficiëntie binnen het project bevorderd.

Een headless architectuur maakt dat de backend volledig kan worden ingericht voor efficiënte verwerking van data. De codebase hoeft niet te worden gecompliceerd met code (bijvoorbeeld modules) die frontend functionaliteit bevat. Dit resulteert in een lichtere en snellere back-end.

Elke up-to-date Magento 2 shop heeft een API. Gedurende het developmentproces is er geen interferentie met de bestaande live shop, want alle benodigde data kan via dit API-endpoint worden opgehaald. Hierdoor wordt het opstarten van de ontwikkeling van een headless storefront eenvoudig. Mocht voor een gewensde functionaliteit (bijvoorbeeld een product configurator) specifieke data nodig zijn, dan kan tijdens ontwikkeling worden gewerkt met mockup API-data. Het API-schema wordt afgestemd met het backend development team, waarna zij de ontwikkeling op hun eigen tempo kunnen uitvoeren.

Magento updates bevatten vaak breaking-changes met betrekking tot de front-end, zeker als de front-end veel maakwerk bevat. Met een afzonderlijke headless-frontend, wordt toekomstige upgrade inspanning tot de backend beperkt.

Een headless ecommerce frontend is een onafhankelijke applicat die met de backend communiceert via de API. Indien er interesse is om te migreren van Magento Open Source naar Adobe Commerce, of andersom, is de benodigde inspanning beperkt tot het compatible maken met de nieuwe backend. Er zijn geen wijzigingen aan de bestaande featureset vereist.

De headless storefront is een relatief lichte, zelfstandige applicatie die draait op een geoptimaliseerde hostinginfrastructuur. Deze serverless hosting schaalt afhankelijk van het huidige verkeer, waardoor headless ecommerce zich goed leent voor webshops met piekbelasting en drukke momenten. Dankzij de geoptimaliseerde prestaties van de frontend en geavanceerde cachingtechnieken, wordt een groot deel van de belasting op de backend opgevangen. Hierdoor kan de backend server in capaciteit worden teruggeschaald.

Innoveren door middel van Headless E-commerce?

Ik ben Machiel, Project Manager bij Reach Digital. Nieuwsgierig naar de mogelijkheden van headless e-commerce voor jouw organisatie? Ik vertel je graag over onze implementaties en ervaringen.

Machiel Kreiken
Machiel Kreiken
Contact opnemen
of bel
071 744 0084